pondělí 25. července 2016

Skvělý nápad...

.. s dost rozpačitým rozjezdem. A doufám, že rozpačitý bude jen ten rozjezd. Že můj rodný Moravskoslezský kraj na tom není až tak špatně a nežijí tady tak rozdílní lidé jako jinde. Že můj pocit z posledních dnů je jen výsledkem mého černobílého vidění světa. A toto vidění je při mém pobytu u rodičů a sledování dění v mém rodném městě skoro vždy v těch tmavších tónech. Bohužel.



Za skvělý nápad (nutno říci, že asi i pěkně zaplacený z Regionálních operačních programů) považuji vytvoření programu Pohádkové Poodří. Jde v něm o to, že výtvarnice Klára Matúšů nakreslila několik pohádkových postaviček spjatých s různými zajímavými místy v regionu. Na těchto místech je podle letáčku a stránek projektu možné sbírat nálepky těchto postav, při nasbírání všech nálepek je šance na odměnu, tušímže maňáskové divadýlko nebo něco podobného.

Nápad je to super, namalované postavičky jsou krásné, na stránkách projektu si děti mohou pustit k některým i pohádku.

A kdeže začíná ten zádrhel? Ten začne v momentě, kdy sbalíte batůžek, děti a chystáte se jít nějakou tu nálepku ulovit. 

Ve Studénce má třeba u zámku bydlet bludička Kotvička. Pominu to, že by člověk trochu čekal, že trasa qestingu povede tím pádem kolem rybníků, kde vzácná rostlina jménem kotvice roste. Nevede. No nevadí, ale kudy ta trasa vlastně vede? Hledám na stránkách města Studénka, nic. Na stránkách questing.cz, nic. Na stránkách Pohádkové Poodří tuto bludičku ani nenajdu. Zamyslím se - kdeže jsem o ní vlastně četla, existuje ona vůbec?

Poradím se s panem googlem a zjistím, že zmínka o ní je v regionálních novinách  a televizi. Vzhledem k tomu, že jsem díky svému geografickému vzdělání kdysi pár projektů na dotace z Regionálních operačních programů napsala, vím, že jistá medializace je podmínkou celého kolotoče kolem tohoto způsobu finacování... Že by se vlk nažral ...?

Nakonec najdu zmínku i na facebookových stránkách výtvarnice Kláry Matúšů. A má tam i pár fotek, mapu studénecké questingové trasy a textový doprovod k trase. Text končí tím, že tajenka se má hodit někde do truhly. Ale do jaké truhly a kde ji najdeme? A na co potřebuji číselný kód? Fakt nevím, ale třeba jsem jen natvrdlá... Anebo předtím musím ještě na náměstí do infocentra, které je asi tři kilometry od zámku?

Další den jedou holky s babičkou do Bílovce. Nadšeně jim vykládám o Picmoších, kteří prý bydlí v bíloveckém Kouzelném sklepení. Večer mi zklamaně vykládají, že Infocentrum v Bílovci bylo zavřené, i když mělo být otevřené. Ve Sklepení proto nebyli. Hledám na stránkách Bílovce jednak otevírací dobu íčka (opravdu mělo být otevřené a s ním i muzeum, součástí kterého by mělo být i Sklepení - jestli to všechno dobře chápu), jednak info o Picmoších. Nic. Nikde nic!

To už mě trochu zvedá ze židle. 

A když si vzpomenu na naši jarní návštěvu Fulneka... Tam by měla bydlet princezna Terezka, postavička z krásné knížky, kterou jsme si s holkama na jaře půjčily z knihovny. Terezka je teď i součástí Pohádkového Poodří. V knížce vydané před několika lety se píše o tom, že je v plánu příběh Terezky ve Fulneku rozšířit o další aktivity s ní spojené. Knížka už dávno leží zpátky v tišnovské knihovně, takže si přesně nevzpomenu jakéže aktivity to měly být. 

Každopádně chvíli po přečtení knihy jsem do Fulneku měla cestu. A holky jely nadšeně se mnou, protože tam přece bydlí ta Terezka z knížky... Já se děsila už předem, protože jsem na stránkách Fulneku o Terezce nic nenašla. Nakonec to celé zachránila cukrárna, kam jsme šli čekat na odjezd vlaku - měli tam totiž pohár princezny Terezky. Alespoň "něco", i když hádám, že pohár s projektem nemá vůbec nic společného. Že by celý ten humbuk spočíval jen v tom, že navštívíme expozici hlavolamů (která by naše předškolní děti asi příliš nenadchla) a za odměnu dostaneme nálepku? Asi ano...


A tak přemýšlím, proč to takhle v tom našem kraji funguje - nebo spíše nefunguje. 

Proč když už si někdo dá práci, udělá "á" a nechá namalovat krásné obrázky a nálepky, neudělá v dnešním světě internetu tolik potřebné "bé" a nepropojí celý projekt s internetovými stránkami jednotlivých měst a míst?

Proč je ke každé postavičce jen kratičký odstavec a ne nějaký úkol, stezka, něco interaktivního v expozici muzea? Nebo něco takového je, jen o tom není online nikde ani zmínka? A jestli ano, proč to takto je?

Proč mi přijde, že i ty pohádky na stránkách Pohádkového Poodří jsou šité horkou jehlou?

Proč mám pocit, že někomu šlo jen o dotace a ne o to, aby se děti bavily?

A proč to všude jinde v naší zemi jde a na Ostravsku (zase) ne?

Je možné, že jsem jen měla smůlu a narazila zrovna na ty horší místa ze seznamu. Ještě to celé není dodělané a až to bude, bude to bomba. Nebo prostě neumím hledat na internetu. Taky už jsem asi dost rozmazlená z jiných míst v ČR a chci moc. Ánébo ve mně jen zvítězilo mé hnidopišství a zaujatost. 

Jsem škarohlíd a ostatní budou spokojeni. Lepší něco než nic. Ale stačí nám to "něco"?

4 komentáře:

  1. ono se občas nezadaří... když čtu, že jste z tišnovska, pak to máte kousek ke krasíkovi... zkuste si vylepšit náladu http://www.krasko.info/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc díky za tip.. Zatím jsem krasíka omrkla jen letmo a vypadá to výborně! Večer na to kouknu podrobně a určitě vyrazíme. Jsem ráda, že mé včerejší naštvání se a vypsání se sem na blog má krom uklidňujících účinků i tento efekt. Že díky tomu a dobrým lidem jako vy přijdu na spoustu zajímavých věcí o kterých bych normálně nevěděla - díky:)

      Vymazat
  2. Baruš, my máme Poodří za bukem a vůbec o těchto projektech nevíme:-( Věřím, že vás takový přístup zklamal... hlavně děti, které se těšily...L.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No právě! Už jsem o tom mluvila s tolika lidmi a nikdo o tom nevěděl - to samo o sobě o něčem svědčí .. Naštvala jsem se kvůli tomu dost, jak se umím rychle a hodně nadchnout, umím se i pořádně rozčílit. Už jsem to ale rozdýchala:)

      Vymazat